افزایش دو برابری صادرات نفت به هند



نفتکش‌های ایرانی که در ماه‌های گذشته حضور کمرنگ تری در آب های هند داشتند با توافق تازه مسئولان دو کشور دوباره راه این کشور خریدار نفت را درپیش گرفته‌اند.
روابط دو کشور، سال گذشته پس از اینکه تهران به‌دنبال سرمایه‌گذاران دیگری برای میدان گازی «فرزاد ب» گشت و رسانه‌ها از اعطای توسعه این میدان به گازپروم خبر دادند، تیره شد. برهمین اساس هند به تلافی به پالایشگاه‌های دولتی دستور داد تا واردات نفت از ایران را کاهش دهند. میدان گازی فرزاد ب 10 سال پیش توسط شرکت هندی اُان‌جی و دیش در بلوک فارسی کشف شد.


ایران هم در یک اقدام تلافی‌جویانه زمان بازپرداخت پول نفت از سوی پالایشگاه‌های هند را به یک سوم کاهش داد. همچنین قیمت کرایه کشتی‌ها را بالا برد. ضمن اینکه تفاهمنامه‌ای را با گازپروم امضا کرد.
منابع آگاه ماه گذشته خبر دادند به منظور تقویت روابط با هند، ایران تخفیف‌های بالاتری در هزینه حمل و نقل دریایی برای فروش نفت ارائه داده و با تقاضای هند برای در نظر گرفتن سهمی در یک میدان تولیدی موافقت کرده است. درحالی که واردات نفت هند از ایران در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۷ درصد کاهش داشت. بر پایه آمار منابع رهگیری کشتی و واحد تحقیقات و پیش‌بینی نفتی تامسون رویترز، میزان واردات این کشور از ایران در فوریه نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته، ۱.۳ درصد رشد کرد و به ۶۵۵ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسید.
پالایشگاه‌های دولتی هند تحت تأثیر مشوق‌های پیشنهادی تهران قصد دارند واردات نفت خود از ایران را در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ تقریباً دو برابر کنند که به ایران کمک خواهد کرد سهم خود از بازار سومین واردکننده بزرگ نفت جهان را افزایش دهد.
در شرایطی که تهدید وضع تحریم‌های بیشتر از سوی امریکا وجود دارد، ایران تلاش می‌کند مشتریان نفتی خود در آسیا را حفظ کرده و شرایط بهتری را نسبت به سایر عرضه‌کنندگان خاورمیانه‌ای شامل عربستان سعودی پیشنهاد ‌کند. تهران اخیراً تخفیف حمل بار به شرکت‌های هندی را که دومین مشتری نفتی بزرگ ایران پس از چین هستند در قبال خرید بالاتر آنها، افزایش داده است.
به گفته دو منبع آگاه، در سال مالی منتهی به مارس سال ۲۰۱۹ پالایشگاه‌های دولتی ایندین اویل، پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم قصد دارند ۳۹۶ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کنند. با این‌همه این شرکت‌ها حاضر نشدند در این باره اظهارنظر کنند.هر چهار پالایشگاه در سال مالی گذشته حدود ۲۰۵ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرده بودند.
ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند
ایران که پیش از دوران تحریم‌ها، دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود، در دوران تحریم این جایگاه را از دست داد ولی از زمان لغو تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ بتدریج سهم بازار خود در دهلی نو را افزایش داد و در سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ سومین صادرکننده بزرگ به هند پس از عربستان سعودی و عراق شد.
پالایشگاه‌های دولتی که حدود دو سوم از ظرفیت پالایش پنج میلیون بشکه در روز هند را به خود اختصاص می‌دهند، سال گذشته واردات نفت از ایران را در اعتراض به اقدام تهران در اعطای حق توسعه میدان گازی بزرگ «فرزاد ب» به سایرین محدود کردند.
اما دارمندرا پرادهان هراتان وزیر نفت هند در فوریه پس از دیدار با بیژن زنگنه همتای ایرانی خود در دهلی نو گفت: پالایشگاه‌های دولتی خریدشان در سال مالی جاری را با شرایط مطلوبی که ایران پیشنهاد کرده است، افزایش خواهند داد.
زنگنه نیز اظهار کرده بود پالایشگاه‌های هندی دولتی و خصوصی حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ خریداری خواهند کرد. به گفته یکی از منابع آگاه، مجموع خرید هند از ایران از مرز ۶۰۰ هزار بشکه در روز عبورخواهد کرد. شرایط پیشنهادی ایرانی‌ها در مقایسه با سایر تولیدکنندگان بهتر است به علاوه نفت ایران برای پالایشگاه‌های هندی مناسب است.
همچنین پالایشگاه‌های خصوصی متعددی که پیش از این نفت‌شان را از ونزوئلا تأمین می‌کردند با کاهش عرضه از سوی این کشور امریکای لاتین به سوی ایران روی آورده‌اند.